måndag 26 september 2011

Frukost :D

Okej, jag spammar jag vet, men måste bara visa hur duktig jag är :D


Hemmagjord müsli på bara russin, torkad aprikos och havregryn.. 80 kalorier för den mängden, den müslin jag köpt innan har haft 120 kalorier på samma mängd.. Undra hur mycket av den skillnaden som utgörs av socker :D

Jag kanske ska ta bakgrundshistorian med. Jag har nämligen haft problem med finnar ett bra tag nu, eller i alla fall sedan jag var 16-17 år gammal eller något. Hade nog nån enstaka innan, men det var då det blev (och fortfarande är) illa nog att kallas acne. I övrigt är hela ansiktet inflammatoriskt rosa, och när jag märkte att vissa finnar började bli till röda ärr som tog lång tid på sig att läka, så tog jag tag i mig själv och begav mig till läkaren. Noteras bör att min hy trots dessa kan klassas som torr och känslig snarare än fet eller oljig, därför blev det katastrof när jag testade receptfria medel såsom basiron från Apoteket..
Jag fick i alla fall medicin, tetralysal, ett antibiotikum som i princip alla får första gången de söker hjälp för acne. Har ätit det i 4 veckor nu och rodnaden i ansiktet har gått ned en aning, samt att de finnar jag får är små pluttar istället för enorma bölder som gör ont. Så någon mirakelkur ska man inte förvänta sig, men det verkar ha hjälpt en aning :) har upp till 2 månader kvar på kuren, fast nu med halverad dos, så vi får väl se vart det slutar.

I samband med detta har jag dock varit tvungen att lägga ned min konsumtion av ost och smör på morgonen, då man inte får ta tetralysal inom loppet av 3 timmar från intag av kalciumrika produkter. Det får mig att fundera på om kostomlägget jag gjort också påverkar min hy. Det kan ju för övrigt påverka mitt välmående allmänt om inte annat. Så nu försöker jag medvetet tänka på att få in mer vitaminer och mineraler i det jag äter (åt Aldrig frukt eller grönsaker innan), och dra ned lite på fettintaget (sås går faktiskt att göra på mjölk istället för grädde). Även om jag på många sätt tror att fett är bra för oss, det ligger något i lchf :) dock tror jag att antingen det eller mjölkproduker kan vara en anledning till mina finnar, så nu tänker jag bara allmänt testa att äta nyttigare och se vad som händer ^^ BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP